Kuhn, A., Schwabe, A., Boomgarden, H., Brandl, L, Stocker, G., Lauer, G., Brendel-Kepser, I., & Krause-Wolters, M. (2024), Who gets lost? How digital academic reading impacts equal opportunities in higher education. New Media & Society, 26(2). https://doi.org/10.1177/14614448211072306
Lauer, G. (2024). Colour Theory. In C. Lee (Ed.), Goethe in Context (pp. 225-233). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009036436
Lauer, G. (2024). Macht uns Lesen empathischer? Zur prosozialen Funktion des Lesens. In D. Achtermeier, & L. Kosch (Eds.), Mythen des Lesens. Über eine Kulturtechnik in Zeiten gesellschaftlichen Wandels (pp. 93-105). Transcript. https://doi.org/10.14361/9783839472088
Altschaffel, R., Beurskens, M., Dittmann, J., Horstmann, W., Kiltz, S., Lauer, G., Ludwig, J., Mittermaier, B., & Stump, K. (2024). Datentracking und DEAL. Zu den Verhandlungen 2022/23 und den Folgen für die wissenschaftlichen Bibliotheken. Recht und Zugang, 5(1), 23-40. https://doi.org/10.5771/2699-1284-2024-1-23
Lauer, G. (2024), Method and Truth. About the Importance of Being Methodologically Earnest. In M. Marassi, & N. Scotti Muth (Ed.), Umanesimo e digitalizzazione. Teoria e realizzazoni pratiche (pp. 67-76). Vita e Pensiero. https://doi.org/10.26350/9788834352595_000006
Lauer, G. (2023). III.1 Lesen. In A. Kuhn & U. Schneider (Ed.), Theoretische Perspektiven und Gegenstände der Buchforschung: Ein interdisziplinäres Handbuch (pp. 109-133). Berlin, Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110745030-005
Rebora, S., Lehmann, M., Heumann, A., Ding, W., & Lauer, G. (2023). Comparing ChatGPT to Human Raters and Sentiment Tools for German Children’s Literature. CEUR Workshop Proceedings 3558(3340), 333-343. https://ceur-ws.org/Vol-3558/paper3340.pdf
Loi, C., Kuijpers, M., Ensslin, A., & Lauer, G. (2023). Paths to Transformation Across Contemporary Reading Practices: The Role of Motivations and Genre Preferences. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/aca0000622
Loi, C., Hakemulder, F., Kuijpers, M., & Lauer, G. (2023). On how Fiction Impacts the Self-Concept: Transformative Reading Experiences and Storyworld Possible Selves. Scientific Study of Literature, 12(1), 44–67. https://ssol-journal.com/articles/181
Lauer, G. (2023). Computational folktale studies. A very brief history. Fabula, 64(Special Issue 1/2), 1-6. https://doi.org/10.1515/fabula-2023-0001
Lauer, G. (2023). Prinzipien der Literaturwissenschaft revisited. Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte, 97(Special Issue 1), 145-151. https://doi.org/10.1007/s41245-023-00168-y
Lauer, G. (2023). Fake News und andere Wahrheiten über die digitale Öffentlichkeit. In Niedersächsische Akademie der Wissenschaften zu Göttingen (Ed.), Fake News. Akademie im Gespräch 6 (pp. 7-26). Göttingen Universitätsverlag. https://doi.org/10.17875/gup2023-2363
Baroutsou, V., Cerqueira Gonzalez Pena, R., Schweighoffer, R., Caiata-Zufferey, M., Kim, S., Hesse-Biber, S., Ciorba, F., Lauer, G., Katapodi, M. & CASCADE Consortium (2023). Predicting Openness of Communication in Families with Hereditary Breast and Ovarian Cancer Syndrome: Natural Language Processing Analysis. JMIR Formative Research, 7(e38399). http://dx.doi.org/10.2196/38399
Lehmann, M., Heumann, A., Kuijpers, M., Lauer, G., & Lüdtke, J. (2023). The ChildPoeDE Corpus: 1082 German Children’s Poems for Computational and Experimental Studies on Poetry Reception. Journal of Open Humanities Data, 9(6), 1–6. https://doi.org/10.5334/johd.102
Lauer, G. (2023). Musäus, Johann Karl August (1735-1787). In L. Bluhm, & S. Neuhaus (Eds.), Märchen-Handbuch (pp. 215-218). Metzler. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66803-0_30
Lauer, G. (2023). Bücher aus dem Textautomaten. Über den Stand des Büchermachens. Leseforum 3, 1-10. https://doi.org/10.58098/lffl/2023/3/803
Lauer, G. (2022). Language, Childhood and Fire: How we learned to love story sharing. Frontiers in Psychology, 12(787203), Reviewed by Robin Dunbar and David Bjorklund. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.787203
Kraxenberger, M., & Lauer, G. (2022). Wreading on Online Literature Platforms. Written Communication, 39(3), 1-35. https://doi.org/10.1177/07410883221092730
Lauer, G. (2022). Was ist Buchwissenschaft, wenn sie eine Disziplin ist? Archiv für die Geschichte des Buchwesens, 77, 169-174. https://doi.org/10.1515/9783110766844-007
Lauer, G. (2022). Datentracking in den Wissenschaften. Wissenschaftsorganisationen und die bizarre Asymmetrie im wissenschaftlichen Publikationssystem. o-bib. Das offene Bibliotheksjournal, 9(1), 1-13. https://doi.org/10.5282/o-bib/5796
Lauer, G. (2021). Goodread Goethe. In M. Wyder, B. Naumann, & G. Felten (Eds.), Goethe medial. Aspekte einer vieldeutigen Beziehung (pp.323-335). De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110732870-017
Rebora, S., Boot, P., Pianzola, F., Gasser, B., Herrmann, B., Kraxenberger, M., Kuijpers, M., Lauer, G., Lendvai, P., Messerli, T., & Sorrentino, P. (2021). Digital Humanities and Digital Social Reading. Digital Scholarship in the Humanities, 36(2), ii230-ii250, https://doi.org/10.1093/llc/fqab020 and a correction has been published 2022: Digital Scholarship in the Humanities, 37(1), p. 303, https://doi.org/10.1093/llc/fqab104
Lauer, G. (2021). Der Humanismus des Professor Tibatong. In C. Pecher, & H.-H. Ewers (Eds.), Max Kruse (1921-2015) (pp. 209-224). Schwabe. https://doi.org/10.31267/978-3-7574-0072-9
Lauer, G. (2021). Lesen digital. In U. Hauck-Thum, & J. Noller (Eds.), Was ist Digitalität? Philosophische und pädagogische Perspektiven (pp. 117-126). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62989-5_9
Lauer, G. (2021). Gelehrte Forschungspraxis und digitale Bibliothek. 027.7 Zeitschrift für Bibliothekskultur, 8(1), https://doi.org/10.21428/1bfadeb6.aa98ba23
Lauer, G. (2021). Gastkommentar: Wer sind die Rezensenten?. In: G. Graf, R. Knackstedt, & K. Petzold (Eds.), Rezensiv – Online-Rezensionen und kulturelle Bildung (pp.239-242). Transcript. https://doi.org/10.14361/9783839454435-014
Lauer, G. (2021). Die Pigmente der Kultur. Über Rassismus im Literaturbetrieb. Review on Richard J. So „Redlining Culture. A Data History of Racial Inequality and Postwar Fiction“ (2021). Literaturkritik.de, https://literaturkritik.de/kulturbetrieb-rassismus,27523.html
Pianzola, F., Rebora, S., & Lauer, G. (2020). Wattpad as a resource for literary studies. Quantitative and qualitative examples of the importance of digital social reading and readers‘ comments in the margins. PLOS ONE, 15(1). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0226708
Jacobs, A., Herrmann, B., Lauer, G., Lüdtke, J., & Schroeder, S. (2020). Sentiment Analysis of Children and Youth Literature: Is there a Pollyanna effect? Frontiers in Psychology, 11(574746). Reviewed by Eric M. Clark and Chris Danforth. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.574746
Kraxenberger, M., & Lauer, G. (2020). Die Plattform als Bühne – Zur Inszenierung von wreaders. Medium Buch, 2, 99-117. https://www.doi.org/10.13173/WIF.2
Lauer, G. (2020). Auf der Suche nach dem vertieften Lesen. Soziale Medien und das Lesen von Jugendlichen heute. Der Deutschunterricht, 4, 4-12. https://www.friedrich-verlag.de/shop/digitales-lesen-520214
Sorrentino, P., Salgaro, M., Sylvester, T., Lüdtke, J., Jacobs, A., & Lauer, G. (2020). Does Age Determine Whether We Read E-Books? In T. Schilhab, & S. Walker (Eds.), The Materiality of Reading (pp. 47-63). Aarhus University Press. https://centaur.reading.ac.uk/92630/
Lauer, G. (2020). Kunst und Kultur im digitalen Zeitalter. In Akademie der Wissenschaften zu Göttingen (Ed.), Digitalisierung. Privatheit und öffentlicher Raum (pp. 47-60). Göttinger Universitätsverlag. https://doi.org/10.17875/gup2020-1259
Lauer, G. (2020). Review on Egbert Witte Bildungstrieb. Zur Karriere eines Konzepts zwischen 1780 bis 1830 (2019). Arbitrium, 39(1), 66-68. https://doi.org/10.1515/arb-2020-0064
Kuhn, A., Schwabe, A., Boomgarden, H., Brandl, L, Stocker, G., Lauer, G., Brendel-Kepser, I., & Krause-Wolters, M. (2024), Who gets lost? How digital academic reading impacts equal opportunities in higher education. New Media & Society, 26(2). https://doi.org/10.1177/14614448211072306
Lauer, G. (2024). Colour Theory. In C. Lee (Ed.), Goethe in Context (pp. 225-233). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009036436
Lauer, G. (2024). Macht uns Lesen empathischer? Zur prosozialen Funktion des Lesens. In D. Achtermeier, & L. Kosch (Eds.), Mythen des Lesens. Über eine Kulturtechnik in Zeiten gesellschaftlichen Wandels (pp. 93-105). Transcript. https://doi.org/10.14361/9783839472088
Altschaffel, R., Beurskens, M., Dittmann, J., Horstmann, W., Kiltz, S., Lauer, G., Ludwig, J., Mittermaier, B., & Stump, K. (2024). Datentracking und DEAL. Zu den Verhandlungen 2022/23 und den Folgen für die wissenschaftlichen Bibliotheken. Recht und Zugang, 5(1), 23-40. https://doi.org/10.5771/2699-1284-2024-1-23
Lauer, G. (2024), Method and Truth. About the Importance of Being Methodologically Earnest. In M. Marassi, & N. Scotti Muth (Ed.), Umanesimo e digitalizzazione. Teoria e realizzazoni pratiche (pp. 67-76). Vita e Pensiero. https://doi.org/10.26350/9788834352595_000006
Lauer, G. (2023). III.1 Lesen. In A. Kuhn & U. Schneider (Ed.), Theoretische Perspektiven und Gegenstände der Buchforschung: Ein interdisziplinäres Handbuch (pp. 109-133). Berlin, Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110745030-005
Rebora, S., Lehmann, M., Heumann, A., Ding, W., & Lauer, G. (2023). Comparing ChatGPT to Human Raters and Sentiment Tools for German Children’s Literature. CEUR Workshop Proceedings 3558(3340), 333-343. https://ceur-ws.org/Vol-3558/paper3340.pdf
Loi, C., Kuijpers, M., Ensslin, A., & Lauer, G. (2023). Paths to Transformation Across Contemporary Reading Practices: The Role of Motivations and Genre Preferences. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/aca0000622
Loi, C., Hakemulder, F., Kuijpers, M., & Lauer, G. (2023). On how Fiction Impacts the Self-Concept: Transformative Reading Experiences and Storyworld Possible Selves. Scientific Study of Literature, 12(1), 44–67. https://ssol-journal.com/articles/181
Lauer, G. (2023). Computational folktale studies. A very brief history. Fabula, 64(Special Issue 1/2), 1-6. https://doi.org/10.1515/fabula-2023-0001
Lauer, G. (2023). Prinzipien der Literaturwissenschaft revisited. Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte, 97(Special Issue 1), 145-151. https://doi.org/10.1007/s41245-023-00168-y
Lauer, G. (2023). Fake News und andere Wahrheiten über die digitale Öffentlichkeit. In Niedersächsische Akademie der Wissenschaften zu Göttingen (Ed.), Fake News. Akademie im Gespräch 6 (pp. 7-26). Göttingen Universitätsverlag. https://doi.org/10.17875/gup2023-2363
Baroutsou, V., Cerqueira Gonzalez Pena, R., Schweighoffer, R., Caiata-Zufferey, M., Kim, S., Hesse-Biber, S., Ciorba, F., Lauer, G., Katapodi, M. & CASCADE Consortium (2023). Predicting Openness of Communication in Families with Hereditary Breast and Ovarian Cancer Syndrome: Natural Language Processing Analysis. JMIR Formative Research, 7(e38399). http://dx.doi.org/10.2196/38399
Lehmann, M., Heumann, A., Kuijpers, M., Lauer, G., & Lüdtke, J. (2023). The ChildPoeDE Corpus: 1082 German Children’s Poems for Computational and Experimental Studies on Poetry Reception. Journal of Open Humanities Data, 9(6), 1–6. https://doi.org/10.5334/johd.102
Lauer, G. (2023). Musäus, Johann Karl August (1735-1787). In L. Bluhm, & S. Neuhaus (Eds.), Märchen-Handbuch (pp. 215-218). Metzler. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66803-0_30
Lauer, G. (2023). Bücher aus dem Textautomaten. Über den Stand des Büchermachens. Leseforum 3, 1-10. https://doi.org/10.58098/lffl/2023/3/803
Lauer, G. (2022). Language, Childhood and Fire: How we learned to love story sharing. Frontiers in Psychology, 12(787203), Reviewed by Robin Dunbar and David Bjorklund. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.787203
Kraxenberger, M., & Lauer, G. (2022). Wreading on Online Literature Platforms. Written Communication, 39(3), 1-35. https://doi.org/10.1177/07410883221092730
Lauer, G. (2022). Was ist Buchwissenschaft, wenn sie eine Disziplin ist? Archiv für die Geschichte des Buchwesens, 77, 169-174. https://doi.org/10.1515/9783110766844-007
Lauer, G. (2022). Datentracking in den Wissenschaften. Wissenschaftsorganisationen und die bizarre Asymmetrie im wissenschaftlichen Publikationssystem. o-bib. Das offene Bibliotheksjournal, 9(1), 1-13. https://doi.org/10.5282/o-bib/5796
Lauer, G. (2021). Goodread Goethe. In M. Wyder, B. Naumann, & G. Felten (Eds.), Goethe medial. Aspekte einer vieldeutigen Beziehung (pp.323-335). De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110732870-017
Rebora, S., Boot, P., Pianzola, F., Gasser, B., Herrmann, B., Kraxenberger, M., Kuijpers, M., Lauer, G., Lendvai, P., Messerli, T., & Sorrentino, P. (2021). Digital Humanities and Digital Social Reading. Digital Scholarship in the Humanities, 36(2), ii230-ii250, https://doi.org/10.1093/llc/fqab020 and a correction has been published 2022: Digital Scholarship in the Humanities, 37(1), p. 303, https://doi.org/10.1093/llc/fqab104
Lauer, G. (2021). Der Humanismus des Professor Tibatong. In C. Pecher, & H.-H. Ewers (Eds.), Max Kruse (1921-2015) (pp. 209-224). Schwabe. https://doi.org/10.31267/978-3-7574-0072-9
Lauer, G. (2021). Lesen digital. In U. Hauck-Thum, & J. Noller (Eds.), Was ist Digitalität? Philosophische und pädagogische Perspektiven (pp. 117-126). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62989-5_9
Lauer, G. (2021). Gelehrte Forschungspraxis und digitale Bibliothek. 027.7 Zeitschrift für Bibliothekskultur, 8(1), https://doi.org/10.21428/1bfadeb6.aa98ba23
Lauer, G. (2021). Gastkommentar: Wer sind die Rezensenten?. In: G. Graf, R. Knackstedt, & K. Petzold (Eds.), Rezensiv – Online-Rezensionen und kulturelle Bildung (pp.239-242). Transcript. https://doi.org/10.14361/9783839454435-014
Lauer, G. (2021). Die Pigmente der Kultur. Über Rassismus im Literaturbetrieb. Review on Richard J. So „Redlining Culture. A Data History of Racial Inequality and Postwar Fiction“ (2021). Literaturkritik.de, https://literaturkritik.de/kulturbetrieb-rassismus,27523.html
Pianzola, F., Rebora, S., & Lauer, G. (2020). Wattpad as a resource for literary studies. Quantitative and qualitative examples of the importance of digital social reading and readers‘ comments in the margins. PLOS ONE, 15(1). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0226708
Jacobs, A., Herrmann, B., Lauer, G., Lüdtke, J., & Schroeder, S. (2020). Sentiment Analysis of Children and Youth Literature: Is there a Pollyanna effect? Frontiers in Psychology, 11(574746). Reviewed by Eric M. Clark and Chris Danforth. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.574746
Kraxenberger, M., & Lauer, G. (2020). Die Plattform als Bühne – Zur Inszenierung von wreaders. Medium Buch, 2, 99-117. https://www.doi.org/10.13173/WIF.2
Lauer, G. (2020). Auf der Suche nach dem vertieften Lesen. Soziale Medien und das Lesen von Jugendlichen heute. Der Deutschunterricht, 4, 4-12. https://www.friedrich-verlag.de/shop/digitales-lesen-520214
Sorrentino, P., Salgaro, M., Sylvester, T., Lüdtke, J., Jacobs, A., & Lauer, G. (2020). Does Age Determine Whether We Read E-Books? In T. Schilhab, & S. Walker (Eds.), The Materiality of Reading (pp. 47-63). Aarhus University Press. https://centaur.reading.ac.uk/92630/
Lauer, G. (2020). Kunst und Kultur im digitalen Zeitalter. In Akademie der Wissenschaften zu Göttingen (Ed.), Digitalisierung. Privatheit und öffentlicher Raum (pp. 47-60). Göttinger Universitätsverlag. https://doi.org/10.17875/gup2020-1259
Lauer, G. (2020). Review on Egbert Witte Bildungstrieb. Zur Karriere eines Konzepts zwischen 1780 bis 1830 (2019). Arbitrium, 39(1), 66-68. https://doi.org/10.1515/arb-2020-0064