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Lecture: Reading for Pleasure. Introduction into Cognitive Aesthetics

(Tuesday 2-4 pm, Wednesday 10.45-12.30 am, Thursday 10.45-12.30 am, May 2015, Dipartimento di Psicologia e Szience Cognitive, University of Trento )

Recent findings in cognitive psychology and neuroscience enter the scholarly field of the arts and humanities step by step. Catchwords like neuroaesthetics or cognitive poetics circumscribe the change even in methodologcial approaches when empirical and experimental methods widen the historical ways of doing research in the humanities. The aim of the course is that of giving students an overview on empirical methods used in this area, introdcue major cognitive concepts and elucidate the neursoscientific prerequisites why humans have art.

 

DH Cookbook: How to handle spatial data, metadata, and sentiment data

(with Alexander Jahnke and Martin Langner, 990349)

Data are not information by themselves nor are data direct knowledge. Instead data have to be prepared, to be processed, and to be structured, to make sense out of it. On three examples of data, spatial data, metadata, and sentiment data, the seminar shows hands on how to deal with data in the humanities. Spatial data are essential for any kind of geography of culture. Library catalogues couldn’t work without metadata. And we are attached to many cultural expressions because of the sentiments they elicit. With experts also from outside the seminar explores the ways to handle data in the humanities.

Weltliteratur im Zitat - Neue, computergestützte Wege der Literaturanalyse

Bachelor-Seminar: Das Selbst erzählen. Über den Zusammenhang von Erzählen, Literatur und Selbst

(Friday, 8 - 10 am, SDP 1.245, 4501789)

Seit Theodor Lipps "Das Wissen von Fremden Ichen" (1907) ist auf den engen Zusammenhang von Erzählen und Selbst immer wieder hingewiesen worden. Neuere Forschungen in der Narratologie, Psychologie und Philosophie haben diese Debatte aufgegriffen und fortgeführt. Sie versucht zu erhellen, warum Erzählen das eigene Selbst festigen kann, welche therapeutische Wirkung gerade auch Literatur hat und in welchen Phasen der eigenen Biographie Schreiben und Lesen eine lebensbestimmende Macht zu entfalten vermag. Das Seminar erörtert die Tradition dieser Bibliothereapie und diskutiert die neueren Ansätze auch mit Blick auf die Schule.

Roy F. Baumeister (Ed.) (2000), Self in Social Psychology. Key Readings; Jerome Bruner (2003), Making Stories: Law, Literature, Life; Shaun Gallagher (Ed.) (2011), The Oxford Handbook of the Self; Robyn Fivush/Catherine A. Haden (2013), Autobiographical Memory and the Construction of A Narrative Self. Developmental and Cultural Perspectives; Dan Zahavi (2014), Self & Other. Exploring Subjectivity, Empathy, and Shame; James Pennebaker/John F. Evans (2014), Expressive Writing. Words that Heal.

Forschungskolloquium

(nach Vereinbarung, 4501788)

Im Forschungskolloquium werden entstehende Abschlussarbeiten, besonders Doktorarbeiten vorgestellt und kritisch diskutiert. Teilnahme auf Einladung oder Anfrage.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

21.3.2012

26.3.1012

28.3.2012

2.4.2012

4.4.2012

9.4.2012

11.4.2012